Wednesday 10 May 2017

KETAHUI TANDA-TANDA KANSER PAYUDARA

Kanser terjadi daripada tindakan sel yang bertindak di luar tabiat asalnya. Lumrahnya sel-sel ini akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal dan dihasilkan mengikut keperluan tubuh.

Akan tetapi apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ia akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu ini juga dikenali sebagai ketumbuhan dan ketumbuhan dibahagikan kepada dua iaitu benign (ketumbuhan bukan tumor) dan malignan (tumor jenis barah).

Kanser payudara adalah merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi dari tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Kanser payudara boleh dibahagikan kepada dua bentuk iaitu invasif dan tida invasif.

Dalam kanser invasif, sel-sel tersebut telah merebak ke tisu-tisu keliling payudara. Manakala kanser tidak invesif, sel-sel kanser hanya tertumpu di kawasan asalnya,

🔹Tahap Kanser Payudara

Tahap 1:

Pada peringkat ini, ketumbuhan barah adalah dalam ukuran sebesar 2cm ataupun kurang daripadanya. Dalam tahap ini, sasaran serangannya adalah terhas kepada bahagian payudara.

Tahap 2:

Pada tahap serta peringkat kedua ini, ukuran ketumbuhan barah payudara akan meningkat antara 2cm hingga 5cm. Selain daripada bahagian payudara, ia turut menjadikan nodus limfa sebagai sasaran serangannya.

Tahap 3:

Saiz ketulan barah berukuran 5cm. Pada peringkat ini, kanser payudara sudah melibatkan nodus limfa ketiak, kulit ataupun otot yang terdapat di bawahnya.

Tahap 4:

Serangan barah sudah menjalar ke bahagian serta organ-organ yang terletak agak jauh daripada bahagian payudara.

🔹Faktor-faktor Kanser Payudara

✔Umur dimana pesakit yang lebih tua memiliki risiko yang lebih tinggi. 1 daripada 500 wanita dalam umur 30’an mempunyai kebarangkalian tinggi mendapat kanser payudara
✔Sejarah keluarga dimana ia boleh diwarisi
Sejarah mengidap kanser payudara sebelum ini
✔Pernah menghidap penyakit payudara benigna proliferatif
✔Perempuan yang datang haid awal sebelum umur 12 tahun atau putus haid lewat selepas umur 50 tahun
✔Tidak pernah melahirkan anak atau melahirkan anak pada umur melebihi 30 tahun

⚠Tanda-tanda Kanser Payudara

✔Pengeluaran cecair atau lelehan dari puting dan sakit atau tidak selesa di sekitar payudara
✔Ketumbuhan yang keras dan pejal serta memiliki tepian yang tidak licin
✔Lelehan dari puting yang mengandungi darah dan datang secara spontan tanpa sebarang rangsangan
✔Apabila sudah sampai tahap yang serius, puting dan payudara mengalami perubahan bentuk
✔Ruam boleh menjadi simptom serangan kanser

⭐Bagaimana Mengesan Kanser Payudara?

Antara cara mengesan kanser payudara adalah:

✔Mamografi adalah x-ray yang menghasilkan imej payudara pada filem. Imej yang terhasil adalah mamogram dan jika kawasan pada mamogram yang mencurigakan atau tidak jelas, pemeriksaan tambahan akan dijalankan.
✔Ultrasonografi dimana menggunakan gelombang bunyi yang berfrekuensi tinggi untuk menentukan sifat ketumbuhan tersebut samaada pepejal atau berisi bendalir.
✔Biopsi adalah ujian lanjutan bagi memeriksa tisu-tisu kanser. Sedikit sampel tisu payudara diambil dan diperiksa menggunakan mikroskop.
Pencegahan dan Rawatan Kanser Payudara

Selain dari rawatan dari hospital, saya cadangkan untuk pesakit barah payudara ikhtiar dengan Vivix. Vivi shaklee mampu membaik pulih hingga tahap selular bagi menangani sel kanser dari terus membiak dari terus membiak dan menjadi tumor seterusnya kanser.

Vivix berperanan besar dalam memperbaiki sel-sel. Pembaikan ini berlaku sehingga tahap selular DNA. DNA yang rosak Vivix bantu sihatkan malah menambah tempoh hayat DNA. Apabila kita sakit, DNA banyak akan rosak dan mati jadi Vivix bertindak membaik pukih sel-sel dari peringkat DNA.

Bagi yang nak cuba rawatan alternatif dengan vivix boleh terus hubungi saya untuk konsultasi percuma.

📲 +6738864384
💻FB/IG ~ Rose Emalda

✔Saya adalah Stokis & Pengedar Vitamin Shaklee dipercayai di Brunei ( Temburong, Kuala Belait & Bandar Seri Begawan ) dan Sarawak
✔Memberikan tunjuk ajar cara pengambilan Vitamin Shaklee dengan tepat dan betul
✔Konsultasi & Follow up Perkembangan kesihatan biskita secara percuma